Αλήθειες και… ψέματα για τη Black Friday! Πόσο μας συμφέρει, τελικά;

15


Μπορεί το άρθρο αυτό να μη δείχνει «επίκαιρο», δεδομένου του ότι βρισκόμαστε αρκετούς μήνες πριν την επόμενη Black Friday (και άλλους τόσους μήνες μετά την τελευταία), όμως ίσως είναι μια καλή στιγμή να δούμε μια ανάλυση του σημαντικού αυτού φαινομένου, με απτά στοιχεία και αριθμούς, μακριά (χρονικά) από τη «σκόνη» που σηκώνει η «Μαύρη Παρασκευή».

Αφορμή, μερικά άκρως ενδιαφέροντα στατιστικά που είδαμε στα πλαίσια της IFA Global Press Conference 2018, που έλαβε χώρα πριν λίγες εβδομάδες στη Ρώμη. Στη σχετική παρουσίαση των στοιχείων από την κ. Natalia Andrievskaya, Global Director της GfK για την αγορά των MDAs (Major Domestic Appliances), έγινε μια αναφορά στο λεγόμενο “Black Friday” effect, και τα δεδομένα ήταν… σοκαριστικά.

Ως γνωστόν, οι καταναλωτές και στην Ελλάδα (πλέον) παθαίνουν «παροξυσμό» την Παρασκευή εκείνη του Νοεμβρίου, ξοδεύοντας τεράστια ποσά συνολικά για την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων επιδίδονται σε σημαντικές προσφορές και εκπτώσεις. Οι τζίροι εκτοξεύονται και τόσο τα καταστήματα, όσο και οι καταναλωτές, μένουν με την εντύπωση πως βγαίνουν κερδισμένοι. Είναι αληθές, όμως, αυτό, ιδίως για τους τελευταίους;
Στις 5 μεγάλες αγορές της Ευρώπης (Γαλλία, Ιταλία, Ίσπανία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο), οι πωλήσεις της Black Friday σημειώνουν σημαντική άνοδο σε σχέση με τo 2016, με ποσοστά που κυμαίνονται από το +7 έως το +28%. Σε σχέση με την «μέση» εβδομάδα του 2017, η εβδομάδα της Black Friday σημείωσε 31% υψηλότερες πωλήσεις (όσον αφορά τις κατηγορίες των ψυγείων και των πλυντηρίων ρούχων), ενώ η αμέσως επόμενη εβδομάδα (η 48η του 2017) επανήλθε σε κανονικά επίπεδα.

black friday effect (4)

Ωστόσο, αυτά τα ποσοστά δε λένε όλη την αλήθεια. Οι περισσότεροι καταναλωτές πιστεύουν ότι εξοικονομούν χρήματα πραγματοποιώντας αγοράς στη διάρκεια της Black Friday. H μέση τιμή των συσκευών που πωλήθηκαν την «Μαύρη Παρασκευή» του 2017 ήταν €385, μόλις… €2 μικρότερη από της μέσης εβδομάδας του 2017. Πως ερμηνεύεται αυτό, λοιπόν; Οι καταναλωτές δεν ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε σχέση με μια οποιαδήποτε άλλη μέρα του έτους, μπορεί, όμως, να αποκτούν με τα ίδια χρήματα μια ελαφρώς καλύτερη/ακριβότερη συσκευή απ’ότι θα αντεχε η τσέπη τους. Αυτή είναι η μια ερμηνεία…

black friday effect (5)

Από την πλευρά του πωλητή, τώρα, η Black Friday δείχνει να «αντλεί» πωλήσεις από τον υπόλοιπο Νοέμβριο και Δεκέμβριο, δημιουργώντας μια πλασματική αίσθηση ευφορίας. Αν κοιτάξουμε τις 7 εβδομάδες πριν και τις 6 εβδομάδες μετά τη Black Friday (εβδομάδες 40-52 του 2017), διαπιστώνουμε πως εξαιρούμενης της 40ης, όλες οι υπόλοιπες παρουσιάζουν μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με την «μέση» εβδομάδα του 2017, με τις χαμηλότερες, μάλιστα, να είναι οι 2 τελευταίες του έτους, εντός της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ουσιαστικά, λοιπόν, η εβδομάδα της Black Friday συγκεντρώνει μια «έκρηξη» τζίρου, η οποία είναι παροδική και προηγείται αλλά και ακολουθεί δύο περιόδους ύφεσης.

black friday effect (6)

Ο τελευταίος «μύθος» που καταρρίπτουν τα δεδομένα είναι αυτός των μεγάλων online εκπτώσεων (και αντίστοιχα των αυξημένων online πωλήσεων κατά τη διάρκεια της Black Friday). Σύμφωνα με τα δεδομένα του 2017, το ποσοστό των online πωλήσεων κατά τη διάρκεια της 47ης εβδομάδας είναι ελάχιστα μεγαλύτερο από των υπόλοιπων (31% έναντι 28-30%), με τις πωλήσεις εντός των φυσικών καταστημάτων να πέφτουν μόλις 2-3%. Οι καταναλωτές, λοιπόν, σπεύδουν στα καταστήματα και δεν πραγματοποιούν σημαντικά περισσότερες αγορές online, σε σχέση με τον υπόλοιπο χρόνο (ποσοστιαία). Τονίζουμε πως όλα τα παραπάνω αφορούν τις κατηγορίες των ψυγείων και των πλυντηρίων ρούχων, οπότε θα είχε ενδιαφέρον να δούμε τα αντίστοιχα στατιστικά για τις κατηγορίες των TVs, των smartphones και λοιπών ηλεκτρονικών συσκευών.

black friday effect (1)



Source link